Tuning (ang. regulacja, strojenie) to nic innego, jak zmiana, modyfikacja wyglądu oraz fabrycznych parametrów technicznych samochodu, której celem jest stworzenie oryginalnego, innego niż ten, który wyjechał z fabryki egzemplarza danego modelu, dostosowanego do gustów oraz potrzeb właściciela pod kątem osiągów, eksploatacji, kolorystyki i innych cech. Tuningowanie aut może być formą działalności gospodarczej – funkcjonują zajmujące się nim specjalistyczne warsztaty – ale też amatorskim hobby, pasją. Nie brakuje fanów tuningu, którzy kupują samochodów właśnie po to, aby wprowadzać w nim modyfikacje; następnie sami nim jeżdżą lub sprzedają je z zyskiem. Na rynku wtórnym w Polsce można bez większych problemów natrafić na samochody rozmaitych marek poddane mniej lu bardziej zaawansowanemu tuningowi. Sprawdźmy, czy warto je nabyć. Pamiętajmy, że kupując jakikolwiek używany samochód, należy bezwzględnie zweryfikować jego historię na podstawie numeru VIN. Służy do tego dekoder VIN – w wyborze najlepszego pomoże nam serwis bestvin.pl.
Tuning w Polsce – legalny czy nie?
W Polsce można legalnie poddawać samochód tuningowi, pod warunkiem wszakże, iż wprowadzone zmiany nie będą powodowały zagrożenia w ruchu drogowym, a samochód będzie spełniał określone prawem normy (czystość spalin, poziom hałasu, droga hamowania, itd.). Przyjrzyjmy się, co zatem można zmienić, aby cieszyć się autem idealnie dostosowanym pod swoje gusta, a zarazem wpisującym się w wymogi prawa.
Bardzo dużo zmian można wprowadzić we wnętrzu: nowe fotele, sprzęt audio, wygląd deski rozdzielczej, wskaźniki – pod warunkiem, że prędkościomierz i drogomierz znajdowały się będą w polu widzenia kierowcy – i tak dalej. Pamiętać tylko trzeba, aby deska rozdzielcza była od dołu zaokrąglona. Jeśli dodajemy otwierany dach, jego mechanizm nie może zadziałać samoczynnie nawet podczas zderzenia. Istnieje możliwość przyciemnienia szyb, ale z zachowaniem współczynnika przepuszczalności światła wynoszący 70 (boczne) i 75 (przednia) proc. Nie wolno zmieniać umiejscowienia zaczepów pasów bezpieczeństwa – muszą one znajdować się w miejscach przewidzianych przez producenta
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, nie wolno montować elementów, które powodowałyby zagrożenie w ruchu drogowym, zakrywać tablic rejestracyjnych, ani też umieszczać na aucie naklejek, które oślepiałyby innych kierowców. Wszystkie dodatkowe elementy, jakie montujemy podczas tuningu, muszą posiadać homologację.
Tuningując auto, pamiętać należy o przepisach dotyczących jego dopuszczalnych wymiarów, masy, współczynnika oporu powietrza, norm hałasu i czystości spalin, oświetlenia, itd. Parametry zmodyfikowanego samochodu nie mogą sprawić, że poruszanie się nim będzie niebezpieczne.
Istnieje również tuning mechaniczny lub elektroniczny służący zwiększeniu mocy silnika i jego sprawności. Z jego stosowaniem warto uważać, gdyż może się ono wiązać z utratą gwarancji producenta.
Pamiętajmy, że samochód poddany tuningowi musi przejść badania techniczne.
Samochód po tuningu – czy warto kupić?
Przeglądając oferty aut używanych, można natrafić na egzemplarz poddany mniej lub bardziej zaawansowanemu tuningowi. Odpowiedź na pytanie, czy warto wydać na taki wóz pieniądze, zależy od naszych oczekiwań. Jeśli poszukujemy samochodu, przykładowo, sportowego, który ma nam dawać przede wszystkim frajdę z jazdy chociażby po torze, zakup egzemplarza stuningowanego może być naprawdę korzystną opcją – pod warunkiem oczywiście, że tuning wykonany został profesjonalnie, samochód spełnia wszelkie wymogi prawne i ma ważne badania techniczne, o możliwej do zweryfikowania historii nie wspominając. Jeżeli jednak potrzebujemy auta do codziennego poruszania się z punktu A do punktu B, pojazd po tuningu lepiej sobie odpuścić. Wprowadzone modyfikacje mogą podwyższyć koszta eksploatacji, a poza tym taki samochód może okazać się trudniejszy w odsprzedaży.
Jeśli marzymy o samochodzie idealnie dostosowanym do naszych gustów i wymogów, możemy nabyć „zwykłą” wersję, po czym samodzielnie poddać ją tuningowi – przestrzegając oczywiście określonych norm prawnych – bądź zamówić usługę w profesjonalnym warsztacie.