Każdy pracodawca chce mieć w swojej firmie jak najbardziej efektywnych pracowników – ale co zrobić i jak zorganizować pracę, aby każda ze stron była zadowolona?
Obecnie coraz większą popularnością w firmach cieszą się elektroniczne rejestratory czasu pracy, które pozwalają na ewidencję wejść i wyjść pracowników, a także rejestrację ich nadgodzin i obliczenie stawki ponadnormatywnej. Sprawdź, jak elektroniczna ewidencja czasu pracy wpływa na efektywność pracowników?
Elektroniczna rejestracja czasu pracy – na czym polega?
RCP czyli rejestracja czasu pracy to obowiązek każdego pracodawcy, bez względu na ilość zatrudnionych osób oraz rodzaj zawartej z nimi umowy. Wyjątkiem są trzy przypadki, zgodnie z art. 149 Kodeksu pracy nie ma konieczności ewidencji godzin pracy pracowników:
- objętych systemem zadaniowego czasu pracy
- zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy
- otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej
Obecnie rejestracja czasu pracy głównie odbywa się elektronicznie za pomocą specjalnych programów i aplikacji. Specjalistyczne oprogramowanie ewidencjonuje wejścia, wyjścia pracowników, dokonuje analizy godzin nadliczbowych i umożliwia eksport danych do wybranego programu kadrowego. Na stronie inewi.pl znajdziemy wzór karty ewidencji czasu pracy, którą można pobrać i w tradycyjny sposób prowadzić ewidencję czasu pracy.
Efektywność pracowników a elektroniczna rejestracja czasu pracy
Wprowadzenie elektronicznej rejestracji czasu pracy pozwala na precyzyjne i bezproblemowe kontrolowanie przepracowanego czasu pracy. Dzięki zastosowanym funkcjom można sprawdzać godziny wejścia i wyjścia pracowników, ich spóźnienia i wyjścia poza służbowe. Pracodawca mając dostęp do rejestru danych przepracowanego czasu pracy może porównać pracowników, którzy nagminnie się spóźniają i ewentualnie oznaczyć w systemie takiego pracownika. Efektywność pracowników jest wyższa, gdyż mają oni świadomość, że elektroniczne systemy monitorują czas spędzany na przerwach, a zainstalowana opcja robienia zdjęć przy odbijaniu kart przy czytnikach uniemożliwia oddanie swojej karty wybranemu koledze z pracy. Więcej informacji na temat ewidencji czasu pracy i zasad według których jest ona prowadzona znajdziemy w artykule: „Ewidencja czasu pracy: na jakich zasadach powinna być prowadzona?„
Dodatkowe opcje elektronicznych RCP
W elektronicznych systemach RCP dużą zaletą jest możliwość automatycznego wykrywania błędów, jeśli w rejestrze czasu pracy ilość przepracowanych godzin albo minimalne przerwy nie będą zgodne z przepisami Kodeksu Pracy. W ten sposób łatwo wychwycić niezgodność i można w szybki sposób poprawić błąd. Dodatkowo opcja eksportowania danych umożliwia zapisanie rejestru czasu pracy w pliku PDF, CSV, a także XLS i w ten sposób informacje będą gotowe, by je importować do innego oprogramowania. Warto podkreślić, że nowoczesne RCP pozwalają całkowicie wyeliminować Excela, ponieważ już na etapie wprowadzania danych można je dowolnie dostosowywać do potrzeb, m.in. porównywać czas pracy w odniesieniu do wymaganej normy, przeglądać nadgodziny według danego działu albo całej firmy, a także przeglądać dane z uwzględnieniem bilansu dziennego lub średnio tygodniowego.
Materiał sponsorowany przez inewi.pl